Tuesday, 23 April 2013

Bahasa Johor





Salam rerakan, tempohari kita ada belajar Bahasa Melayu Sarawak kan? harinih akuh nak ajar cara2 berbahasa Johor pulak...Bahasa Melayu Sarawak ditujukan khas buat rakan2 di Malaya yg nak belajar bahasa Sarawak, n Bahasa Johor pulak Khas buat rakan2 Sarawak yang nak belajer bahase Malaye pulek yerr...[sebenarnya xlah semua perkataan yang A di belakang kami ubah jadi E...kalau semua ubah jadik E, BURUK GILERR RUPENYER] 

So far terms2 yang org Johor guna sama jek, cuma sama ada perkataan itu diringkaskan atau di ubah atonasinya..


''Mari kita kenali Bahasa Melayu
loghat Johor yang seronok untuk
diketahui.... Umum sudah tahu,
orang Johor ni memang peramah
belaka dan sebab tu lah kalau sebut
jer orang Johor mesti dia ni....

(1) kuat sembang,
(2) kecoh sikit,
(3) riuh rendah,
(4) senang dapat kawan dan
(5) tak memilih kawan..




Manusia Johor merujuk kepada Johor Bahru sebagai Johor dan tidak JB. Kalau orang di negeri Johor sebut Joh...or, ia bermaksud Johor Bahru (JB), bandar dan bukan Johor, negeri ini. Biasa digunakan oleh mereka yang tinggal di luar Bandar Johor Bahru seperti di Masai umpamanya.

Contoh: beb, gua nak turun Johor laa. Lu mahu ikut gua tak? Jadi, jika dia sudah berada di Johor, tak kira di daerah mana. Jika penduduk tempatan kata nak pergi Johor, ia bermakna nak ke Johor Bahru. 

Jangan pulak buat lawak bodoh berkata, "Eh, lu kan dah
ada kat Johor?" Atau lebih teruk lagi, jangan memandai nak tambah 'ekk' dengan soalan itu.

Penggunaan bunyi "ee" dalam setiap hujung suku kata "aaa" memang semua sudah maklum... Orang Johor tak guna bahasa Baku... Ada juga suka kata akhir perkataan dibunyikan "oo" atau huruf O... Dan ini contoh2 nya...

1. saya (saye)
2. puasa (puase)
3. raya (raye)
4. gembira (gembire)
5. belajar (belajo)
6. pagar (pago)
7. damar (damo)
8. pelantar (pelanto)
10. Johor (Joho)

Itu tak termasuk plak dengan
tambahan bunyi "ekk..." dalam
perbualan orang- orang Johor....
Perkataan "ekk..." lazimnya menggambarkan sesuatu
keadaan yang terlalu atau paling...
seperti ayat-ayat ini.

1. Rumah dia jauh betul ekkk..??
2. Cantik ekkk.. bandar Joho
skarang ??
3. Dia pandai betul ekk..??

x lupa gak perkataan NO....
contoh: jauh NO rumah kau ekk.....




ni contoh x berayat..[malas nak cipta ayat]


JOHO - JOHOR
1. Lapo – Lapar 
2. Kejor – Kejar
3. Segor – segar
4. Selipor – selipar
5. Gebor – selimut
6. Gerobok/gobok – Almari
7. Besor – Besar
8. Muo – Muar
9. Engko – Engkau
10. Calor – calar
11. Cador – cadar
12. Kosi – kerusi
13. Gambor – Gambar
14. Tampor – tampar
15. Pasor – pasar
16. Lawo – cantik
17. Sokkabor – Surat Khabar
18. Hantor – hantar
19. Belajor – belajar
20. Bandor – Bandar
21. Tikor – tikar
22. Esbok – Peti Sejuk
23. Sogame – sekolah agama
24. pestol – pistol
25. Hangen – angin
26. Ngeteh – Minum air di kedai/minum teh kat kedai
27. Air Tawo – Air Tawar
28. Jajan – Makanan Ringan
29. Pasor Lambak – Pasar Malam
30. anggor - langgar
31. Bangku - kerusi
32. Cenggini - Macam Ini
33. Cenggitu - Macam Itu
34. Air Jarang - Air Masak
35. Leca - Tilam
36. Epok2 - Karipap
37. Bak - Bawa
38. Bubuh - Letak
39. Endut - Pakwe/Makwe
40. Jerang - Masak Air
41. Air Jarang - Air Kosong
42. Kokang - Gigit
43. Meh - Mari
44. Membeser - Kencing
45. Nonong - Bersahaja
46. Terple'ot - Terkehel
47. Rewang - Kenduri
48. Leceh - Lambat
49. Saing - Bersama Sama
50. No... - Benar
51. Piuk - Periuk
52. Kememey / Gembeng - Kuat Nangis
53. Sangap - Menguap
54. Godek - Kacau
55. Kopek - Kupas
56. Berlengeng - Tak Pakai Baju
57. Mentel - Ngada ngada
58. Kak Nam - Penyebok
59. Pengkoh - Baling/Tendang Tak Tepat
60. Taruk - Letak
61. Pakkal - Nasib baiklah
62. Ekk !! - penyedap bahasa
63. Anu - benda/barang/orang  yg kadang2 kita blur x ingat nama nak sebut (bukan perkataan lucah!!)
64. Sarap - sarapan
65. Dedes - hiris
66. Bengal - sakit kepala@pening
67. Bingai - ala bodoh
68. Camce - sudu kecil
69. Siot - seakan sial
70. Singai - mcm sengal gak la
71. Bengap - bongok
72. Peel - perangai
73. Selenge - skema
74. Pijor - kebas
75. Koreng - comot
76. Pokok ari - cuaca
77. gohet - kehadapan
78. gostan - kebelakang
79. stemet - jimat
80. meh - mari
81. bela - baiki
82. ungkal - degil
83. ngelat - tipu
84. jalan tegak - jalan lurus
85. ejos - ekzos
86. jamni - skg ni
87. garit - calar
88. Tombot- lori sampah
89. Ginjeng -sembarangan 
90. Mende -Kenapa
91. bak sini - meminta
92. godak - kacau (jap lah, aku tgk godak kopi ni)
93.  Kerempeng - kurus sangat
94. Paing - busuk giler
95. sekali arung=sekali gus/semua sekali.
96. Endot -awek
97. Sajak = sesuai
98. berendot=couple
99. lincah kadok-cepat betul..




Link yg akuh guna untuk mencopy perkara ini : SAYA ORANG JOHOR dan SAYA ORANG JOHOR


No comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana sudi memberi sepatah dua kata di sini..:)